Kombinerad BLOGG och MATBLOGG av Emmy Hermansson

Idag tvätt o städförmiddag :) jag tycker om att pyssla runt!... Började med 1 timmes promenad med syrran före frukost och hade mina stavar för första gången som jag fått av Ingela :)! nöjd! 
   Helgen var bra, jobb på cubus och födelsedagsfest hos frida! den var lyckad men med en aningen för många droppar vin för min del :P men men :D
   Idag såg jag ett kort på en blåbärspaj å vart så sugen!! försöker hålla igen lite ifrån vitt mjöl o socker så gjorde en nyttig variant! skriver om den i slutet av inlägget för har bestämt mej nu! Detta är en Kombinerad BLOGG och MATBLOGG av Emmy Hermansson  Matbloggen skrivs alltid sist i inläggen, så man kan själv välja om man vill läsa och inspireras av recepten, råden och kommentarerna från mig. Matbloggen består av den mat/bakverk, jag själv lagar/bakar och äter under en dag. Ibland flera receot men ibland simpel. Den är hälsoinriktad! Varsogoda dagens matblogginlägg:

Blåbärspajen

3 dl dinkelmjöl
1 dl råsocker
1 tsk bakpulver
1 msk honung
2 msk smält smör (det ska vara riktigt smör vilket är nyttigaste för oss t e x bregott) 
1 dl rapsolja

blåbär

Kyl degen och gör därefter en bädd av lite av degen och strö blåbären på. Kavla resten av degen och skär strimlor, lägg över blåbären. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.

(Om detta känns för torrt och man vill ha någon form av sås till kan man göra en nyttigare variant av: turkisk yoghurt, florsocker och vaniljsocker)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0